Kníničky - dálniční propustek
Německá exteritoriální dálnice Breslau-Wien
GC48FGW
Tato keš vás dovede k dalšímu z pozůstatků nedokončené exteritoriální dálnice Vídeň - Wroclaw také známé pod názvem „Hitlerova dálnice“.
Jedná se o jeden z propustků pro Rozdrojovický potok. Po korytě potoka však už není ani památky. Voda Rozdrojovického potoka se ztrácí v polích často už před prvním průtokem pod dálnicí propustkem u Rozdrojovic. Na jihu se nacházi zářez, kde byla zbudovaná kníničská střelnice. Tento zářez prudce přechází v násep, který však nebyl dosypán do požadované nivelety dálnice. Plocha náspu nad propustkem je využita jako zahrádkářská kolonie. Cesta procházející mezi zahrádkami vede středem dálnice v místě dělícího pruhu a v pozadí stoupá na finální úroveň nivelety. Původní niveleta náspu měla vést odhadem v úrovni střech současných chatek. Zamýšlená výška náspu se dá odhadnout podle pokračování svahu nad jeho současnou úroveň na severním okraji.
Východní strana propustku se vpustí.
Archívní letecký snímek z výšky 10 km, zaznamenaný při vojenském leteckém snímkování Československou armádou po 2. světové válce.
Detail leteckého snímku, kde je jesně viditelný východní okraj propustku.
Jedná se o jeden z propustků pro Rozdrojovický potok. Po korytě potoka však už není ani památky. Voda Rozdrojovického potoka se ztrácí v polích často už před prvním průtokem pod dálnicí propustkem u Rozdrojovic. Na jihu se nacházi zářez, kde byla zbudovaná kníničská střelnice. Tento zářez prudce přechází v násep, který však nebyl dosypán do požadované nivelety dálnice. Plocha náspu nad propustkem je využita jako zahrádkářská kolonie. Cesta procházející mezi zahrádkami vede středem dálnice v místě dělícího pruhu a v pozadí stoupá na finální úroveň nivelety. Původní niveleta náspu měla vést odhadem v úrovni střech současných chatek. Zamýšlená výška náspu se dá odhadnout podle pokračování svahu nad jeho současnou úroveň na severním okraji.

Východní strana propustku se vpustí.

Archívní letecký snímek z výšky 10 km, zaznamenaný při vojenském leteckém snímkování Československou armádou po 2. světové válce.

Detail leteckého snímku, kde je jesně viditelný východní okraj propustku.

Přípravné práce započaly ještě před koncem roku 1938 a jejich postup je z dnešního hlediska ohromující. Plány i pozemky pro výstavbu byly připravené za pouhé tři měsíce. Pozemky poté předala československá vláda Německu. Po okupaci zbytku českých zemí a vzniku Protektorátu Čechy a Morava dochází k dalšímu zrychlení přípravy výstavby této dálnice. Územím protektorátu měla dálnice procházet v délce 65 km a s jejím zprovozněním se počítalo koncem roku 1940.
Dálnice se začala budovat 11. dubna 1939, avšak 30. dubna 1942 byla její stavba v důsledku ekonomických potíží a vojenských neúspěchů nacistického Německa zastavena. Až do konce druhé světové války hlídala staveniště německá armáda. Po válce bylo staveniště opuštěno a došlo k likvidaci různých stavebních zařízení, která na staveništích zůstala. Nedokončená dálnice pak chátrala především z důvodu, že se s její výstavbou již nepočítalo.
Rozestavěné úseky původní dálnice začínají na jihu v katastru obce Medlova na jižní Moravě a končí na severu pak v katastru obce Městečko Trnávka na severozápadě Moravy. Některé úseky původní dálnice byly později využity při výstavbě novějších silnic, jako například část trasy rychlostní silnice R52 v katastrech obcí Syrovice a Sobotovice. Některé současné koncepce počítají s využitím téměř celé trasy této dálnice pro výstavbu nové rychlostní silnice R43.
Prameny:
[1] Janda, Tomáš - Lídl, Václav: Německá průchozí dálnice, I. díl – Severní úsek, Ředitelství silnic a dálnic ČR.
[2] Janda, Tomáš - Lídl, Václav: Německá průchozí dálnice, II. díl - Jižní úsek, Ředitelství silnic a dálnic ČR.
[3] http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm
[4] http://cs.wikipedia.org/wiki/Exteritoriální_dálnice_Vídeň_-_Vratislav
[1] Janda, Tomáš - Lídl, Václav: Německá průchozí dálnice, I. díl – Severní úsek, Ředitelství silnic a dálnic ČR.
[2] Janda, Tomáš - Lídl, Václav: Německá průchozí dálnice, II. díl - Jižní úsek, Ředitelství silnic a dálnic ČR.
[3] http://www.dalnice.com/historie/planovani/nem_u_nas/nem_dal_v_csr.htm
[4] http://cs.wikipedia.org/wiki/Exteritoriální_dálnice_Vídeň_-_Vratislav




Žádné komentáře:
Okomentovat